Víceletý plán digitální přístupnosti 2025–2026

Úvod

V souladu s čl. 47 zákona č. 2005-102 ze dne 11. února 2005 o rovných právech a příležitostech, účasti a občanství osob se zdravotním postižením musí být všechny veřejné online komunikační služby přístupné všem.
Tato povinnost byla rozšířena článkem 106 zákona o digitální republice ze dne 7. října 2016, stanoveným prováděcím nařízením ze dne 24. července 2019, i na soukromé podniky s ročním obratem přesahujícím 250 milionů EUR.

Nařízení č. 2023-859 ze dne 6. září 2023 změnilo čl. 47 zákona č. 2005-102 a zavedlo nový článek 47-1, který stanoví povinnosti soukromých subjektů v oblasti digitální přístupnosti.

Digitální přístupnost se týká osob s trvalým, dočasným nebo situačním zdravotním postižením. Existují čtyři typy postižení: pohybové, sluchové, kognitivní a zrakové.

Kromě technické shody prováděcí nařízení rovněž stanoví potřebu zveřejnit :

  • Víceletý plán zpřístupnění veřejných komunikačních služeb, zveřejněný online a rozdělený na roční akční plány, jejichž zveřejněná délka nesmí přesáhnout 3 roky.
  • Zveřejnění prohlášení o přístupnosti
  • Viditelné prohlášení na úvodní stránce každé online veřejné komunikační služby, které jasně uvádí, zda služba splňuje zásady přístupnosti, a odkaz na stránku s informacemi o stavu realizace víceletého plánu přístupnosti a akčního plánu pro aktuální rok, a zároveň umožňuje uživatelům hlásit jakékoli případy nedodržení pravidel přístupnosti této služby.


Toto závazek byl ilustrován vypracováním tohoto víceletého plánu digitální přístupnosti ve spojení s ročními akčními plány, jejichž cílem je podpořit soulad s WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) a postupné zlepšování příslušných internetových stránek a aplikací.

Politika přístupnosti

Digitální přístupnost

Postižení je definováno jako jakékoli omezení činnosti nebo účasti na společenském životě, které osoba zažívá ve svém prostředí v důsledku významného, trvalého nebo dlouhodobého poškození jedné nebo více fyzických, smyslových, mentálních, kognitivních nebo psychických funkcí, vícenásobného postižení nebo zdravotního stavu způsobujícího postižení (čl. L. 114 francouzského sociálního a rodinného zákoníku).

Cílem digitální přístupnosti je zajistit, aby online komunikační služby byly dostupné osobám se zdravotním postižením. To znamená :

  • Vnímatelnost: například usnadnění vizuálního a sluchového vnímání obsahu uživatelem; poskytování textových ekvivalentů pro veškerý netextový obsah; vytváření obsahu, který lze prezentovat různými způsoby bez ztráty informací nebo struktury (např. se zjednodušeným rozvržením);
  • Funkčnost: například poskytování pokynů pro navigaci a vyhledávání obsahu; zpřístupnění všech funkcí prostřednictvím klávesnice; poskytnutí dostatečného času na čtení a používání obsahu; neprovádění návrhů, které mohou vyvolat epileptické záchvaty;
  • Srozumitelnost: například zajištění předvídatelného fungování stránek; pomoc uživateli při opravě vstupních chyb;
  • Odolnost: například optimalizace kompatibility se současnými a budoucími technologiemi.

Politika skupiny Etam v oblasti začleňování a zohledňování zdravotního postižení

V rámci svého dlouhodobého závazku k profesní integraci všech lidí skupina Etam vede aktivní politiku náboru a udržení osob se zdravotním postižením.

Díky podpisu dohody schválené DREETS (Direction Régionale de l'Économie, de l'Emploi, du Travail et des Solidarités) jsou již několik let realizována konkrétní opatření ve čtyřech klíčových oblastech:

  • Nábor a začlenění zaměstnanců se zdravotním postižením: pravidelná účast na veletrzích a fórech zaměřených na setkávání s kvalifikovanými uchazeči se zdravotním postižením; implementace POEC (Programme de Préparation Opérationnelle à l'Emploi Collective) s cílem podpořit profesní integraci osob se zdravotním postižením, které jsou vzdálené od trhu práce, prostřednictvím praktických školení v našich firmách, umožňujících jim zahájit novou profesní dráhu.
  • Podpora při udržení pracovního místa a zavádění vhodných úprav: úprava pracovního místa, podpora při získání oficiálního uznání zdravotního postižení.
  • Komunikace a osvěta za účelem informování, odbourávání předsudků o postižení a školení provozních týmů: implementace politiky zaměřené na zdravotní postižení s cílem zvyšování povědomí a sbližování lidí, vytváření specializovaných školicích modulů.
  • Rozvoj chráněného sektoru: partnerství s ESAT (Etablissement et Service d’Aide par le Travail) a chráněnými dílnami s cílem podporovat profesní integraci zaměstnanců se zdravotním postižením.

Těmito čtyřmi hlavními oblastmi politiky se zabývá jednotka Mission Handicap, která poskytuje podporu dotčeným zaměstnancům a v širším smyslu i podpůrným a provozním týmům Skupiny (centrála, maloobchod, sklady). Kromě této jednotky působí v každém výkonném výboru značky a u všech regionálních manažerů prodejen „styčné osoby pro otázky zdravotního postižení“. Jejich úkolem je být kontaktním místem blíže provozním zaměstnancům ve všech otázkách týkajících se postižení (informace o postupech, místních iniciativách, sledování apod.).

Opírá se o všechny interní aktéry, kteří působí jako klíčoví hráči a zprostředkovatelé závazků a přístupu ke zdravotnímu postižení: Výkonné vedení, personální oddělení, regionální ředitelé maloobchodu, místní vedoucí a členové Sociálně-ekonomického výboru.

Skupina usiluje o posílení svého dlouhodobého závazku k integraci osob se zdravotním postižením.

Digitální přístupnost ve skupině Etam

Digitální přístupnost je téma, kterému se Skupina Etam aktuálně věnuje a které je postupně začleňováno do našeho digitálního myšlení. Zapojeny jsou různé týmy (IT, digitální, komunikační atd.), přičemž přístup je zatím v rané fázi. Plánuje se využití specializovaného externího poskytovatele služeb k podpoře strukturalizace našeho přístupu, posouzení souladu a rozvoji dovedností. Cílem této přípravné fáze je položit základy pro strukturovaný akční plán pro celou Skupinu.

Skupina usiluje o posílení svého dlouhodobého závazku k integraci osob se zdravotním postižením.

Dotčené obsahy

Veřejné online komunikační služby jsou definovány jako jakékoli poskytování veřejnosti nebo jejím kategoriím prostřednictvím elektronické komunikace znaků, signálů, písemností, obrazů, zvuků nebo zpráv jakéhokoli druhu, které nemají povahu soukromé korespondence (čl. 1 zákona č. 2004-575 ze dne 21. června 2004 o důvěře v digitální ekonomiku). V souladu s čl. 47 výše uvedeného zákona ze dne 11. února 2005 zahrnují zejména:

  • Internet, intranetové a extranetové stránky; softwarové balíky, pokud představují aplikace využívané prostřednictvím webového prohlížeče nebo mobilní aplikace;
  • Mobilní aplikace, definované jako veškerý aplikační software navržený a vyvinutý pro použití na mobilních zařízeních, jako jsou chytré telefony a tablety, s výjimkou operačních systémů nebo hardwaru;
  • Digitální městský mobiliář, pokud jde o jeho aplikace nebo interaktivní části, s výjimkou operačních systémů nebo hardwaru.

Ve Skupině jsme identifikovali následující prvky, které vyžadují soulad:

Značka Typ URL
Etam Internetový obchod https://www.etam.com/
Etam Mobilní aplikace -
Undiz Internetový obchod https://www.undiz.com/
Undiz Mobilní aplikace -
Maison 123 Internetový obchod https://www.maison123.com/
Etam, Undiz, Maison 123 Digitální nástroje v prodejnách (samoobslužné pokladny, kiosky atd.) -

Některé obsahy jsou vyňaty z povinnosti přístupnosti a nespadají do rozsahu zákonného požadavku:

  • Soubory ve formátu pro stolní počítače zveřejněné před 23. zářím 2018, pokud nejsou nezbytné pro dokončení správního řízení spadajícího do působnosti dané organizace;
  • Předem zaznamenané audio a video obsahy, včetně těch s interaktivními prvky, zveřejněné před 23. zářím 2020;
  • Živě vysílané audio a video obsahy, včetně těch s interaktivními prvky;
  • Mapy a online mapové služby, pokud v případě map sloužících k poskytování informací o poloze nebo trase jsou podstatné informace k dispozici v přístupné digitální formě;
  • Obsahy třetích stran, které nejsou financovány, vyvíjeny ani pod kontrolou dané organizace;
  • Obsahy intranetových a extranetových stránek zveřejněné před 23. zářím 2019, dokud nebude provedena jejich důkladná revize;
  • Obsahy na webových stránkách a v mobilních aplikacích, které nejsou nezbytné pro výkon aktivních správních úkonů ani nebyly aktualizovány či upraveny po 23. září 2019, zejména archivy.
Lidské a finanční zdroje

Lidské zdroje

Skupina musí jmenovat koordinátora digitální přístupnosti pro každého relevantního aktéra (CSR, finance, IT, značka atd.). Mezi jeho hlavní úkoly bude patřit:

  • Stanovit a sledovat činnosti směřující ke kontinuálnímu zlepšování digitální přístupnosti
  • Podpora projektových týmů v různých fázích
  • Dohled nad zveřejňováním prohlášení o přístupnosti v médiích Skupiny
  • Účast na osvětových aktivitách, školeních a interní komunikaci
  • Zajištění dodržování předpisů
  • Plnění role hlavního kontaktního bodu pro otázky digitální přístupnosti

Otázky digitální přístupnosti zahrnují několik oddělení ve Skupině a jsou organizovány mezioborově prostřednictvím:

  • Oddělení Digital Factory: řízení projektů, návrh a vývoj
  • Personální oddělení: zavádění specifických funkcí při náboru, školení zaměstnanců
  • Oddělení CSR: politika v oblasti zdravotního postižení
  • Právní oddělení: právní dohled nad otázkami digitální přístupnosti, revize smluv s poskytovateli služeb
  • Finanční oddělení: rozdělení rozpočtu
  • Oddělení E-commerce: řízení digitálních projektů, vývoj funkčních změn ve spolupráci s technickými týmy, přizpůsobení CRM atd.


Finanční zdroje

U každého digitálního projektu musí přidělený rozpočet zohledňovat specifické potřeby v oblasti digitální přístupnosti.

Pro každý projekt může být vyhrazen rozpočet pro tým odpovědný za jeho rozsah na následující položky:

  • Služby podpory v technických otázkách
  • Audit (webová stránka, grafické návrhy apod.)

Tyto rozpočty budou hodnoceny a každoročně přezkoumávány v závislosti na pokroku dosaženém při implementaci tohoto víceletého plánu a plnění ambicí Skupiny.

Zavádění přístupnosti

Zohlednění přístupnosti v nových projektech

Digitální přístupnost a shoda s WCAG budou zohledněny v nových projektech zaměřených na zlepšení a zpřístupnění e-commerce webů a mobilních aplikací Skupiny.
Již nyní začínáme řešit problémy s přístupností v aktuálních verzích. Skupina chce využít opatření tohoto víceletého plánu ke zvýšení a systematizaci začleňování těchto požadavků do všech digitálních projektů.
Musíme pracovat na tom, aby přístupnost byla brána v úvahu i v rámci nových projektů týkajících se interních i externích nástrojů (např. náborový web).

Zohlednění digitální přístupnosti v zadávacích řízeních

U některých projektů se Skupina může obrátit na externí poskytovatele nebo dodavatele s požadavkem na vývoj, nákup a údržbu digitálních nástrojů.
Digitální přístupnost bude od nynějška důležitým kritériem při hodnocení nabídek a odborných schopností. Do smlouvy bude přidána speciální doložka spolu s informační kampaní určenou poskytovatelům služeb.

Kontrolní a schvalovací proces

Každá webová stránka nebo aplikace bude zkontrolována a/nebo auditována při prvním zveřejnění online, při významné aktualizaci, redesignu nebo úpravě ke splnění standardů, aby bylo možné vypracovat prohlášení o shodě podle zákonných požadavků.
Každá značka odpovídá za provádění auditů stránek a aplikací ve své působnosti a za zveřejnění prohlášení o přístupnosti. Audity mohou být prováděny interně (prostřednictvím Digital Factory) nebo s pomocí specializovaných externích poskytovatelů.

Testování za účasti uživatelů

Skupina dosud neprováděla žádné testy za účasti osob se zdravotním postižením. Tento prvek zohledníme v našich testovacích panelech pro budoucí uživatelská testování, která vyžadují tento typ profilu.

Zpracování zpětné vazby od uživatelů

V souladu s požadavky WCAG vytvoříme kontaktní formulář, prostřednictvím kterého budou moci uživatelé hlásit jakékoli potíže při navigaci na našich e-commerce stránkách a v aplikacích.
Za účelem zajištění odpovědi na tyto podněty bude s jednotlivými zúčastněnými odděleními a osobami analyzováno zavedení specifického podpůrného postupu.
Podněty bude možné zasílat prostřednictvím kontaktního formuláře dostupného na webových stránkách a v aplikacích, což umožní určeným zástupcům pro přístupnost předávat hlášení projektovým manažerům.

Řízení dovedností

Školení a zvyšování povědomí

Skupina pracuje na zavedení školení a zvyšování povědomí o digitální přístupnosti pro profese přímo související s těmito tématy (designéři, vývojáři, testeři, produktoví vlastníci atd.), a následně v širším měřítku pro všechny zaměstnance. Skupina se může obrátit na externího poskytovatele služeb s žádostí o realizaci specifických školících kurzů.

Školící modul týkající se zdravotního postižení je již k dispozici a může být doplněn o pojmy digitální přístupnosti.

Digital Factory aktuálně pracuje na souboru pokynů pro stanovení hlavních zásad, které je třeba dodržovat při vývoji nového projektu, aby byly splněny požadavky na digitální přístupnost.

Využívání externích odborných znalostí

Skupina se může obrátit na externí poskytovatele služeb, kteří budou působit jako experti na digitální přístupnost. Jejich úkoly zahrnují zvyšování povědomí, školení, poskytování doporučení a podpory týmům a dohled nad audity.

Hodnocení a kvalifikace

Diagnostika a audit

Postupy pro provádění diagnostiky a auditů souladu s WCAG jsou v současnosti definovány. Budou upřesněny v této části při budoucí aktualizaci tohoto víceletého plánu. Do té doby budou subjekty Skupiny provádět diagnostiku a audity metodami, které považují za nejvhodnější vzhledem ke své situaci a úrovni vyspělosti.

Akční plán

S ohledem na informace shromážděné při přípravě tohoto plánu a složitost lokalit a aplikací posuzovaných z hlediska proveditelnosti byly činnosti v oblasti souladu zahájeny v roce 2025 a budou pokračovat v následujících letech.

Plán prostřednictvím ročních akčních plánů stanoví nápravná opatření plánovaná za účelem zajištění přístupnosti obsahu, který není v souladu s předpisy. Každé opatření bude doprovázeno časovým harmonogramem implementace s prioritou pro nejčastěji navštěvovaný obsah a nejpoužívanější služby.

Povinné podmínky na stránkách

Domovská stránka různých webových stránek Skupiny, tj. Etam, Undiz a Maison 123, musí zobrazovat jeden z následujících štítků:

  • « Přístupnost: plně v souladu », pokud jsou splněna všechna kritéria kontroly WCAG
  • « Přístupnost: částečně v souladu », pokud je splněno alespoň 50 % kritérií kontroly WCAG
  • « Přístupnost: nesoulad », pokud nejsou k dispozici platné výsledky auditu pro měření souladu s kritérii nebo pokud je splněno méně než 50 % kritérií kontroly WCAG

Tento označení je klikatelné a vede na stránku přístupnosti, která obsahuje prohlášení o přístupnosti a také odkaz na víceletý plán.

Webové stránky budou mít speciální stránku („přístupnost”), která bude dostupná přímo z domovské stránky a z jakékoliv jiné stránky služby, a která bude obsahovat následující prvky:

  • Prohlášení o přístupnosti podle modelu stanoveného v referenčním rámci WCAG;
  • Víceletý plán přístupnosti nebo odkaz na něj;
  • Akční plán na aktuální rok nebo odkaz na něj.

Ve všech případech bude použit standardní internetová adresa (nebo URL), například www.nomdusite.extension/accessibilite.

Akční plán (2025-2026)

Tento víceletý plán je doprovázen akčními plány, které podrobně popisují operace provedené za účelem splnění všech potřeb Skupiny v oblasti digitální přístupnosti.

Roční akční plán vymezuje operace naplánované a provedené pro aktuální rok, stejně jako stav těchto akcí. Roční plán může být občas aktualizován; online verze je jedinou autentickou verzí. Prezentované akční plány jsou společné pro všechny značky, protože naše digitální nástroje mají stejný kódovací základ, který umožňuje spojení různých aktivit.

Roční plán 2025

Typ Akce Podrobnosti Stav
Víceletý plán Vytvoření Vypracování a publikace Víceletého plánu na úrovni Skupiny Dokončeno / Hotovo
Mapa stránek Úprava Vytvoření a publikace navigační stránky webu Dokončeno / Hotovo
Roční plán Vytvoření Implementace tříletých akčních plánů Probíhá
Řízení Pilotní projekt Určení osoby zodpovědné za přístupnost pro každou zúčastněnou stranu Probíhá
Kontinuální zlepšování Úprava Na základě provedených auditů (interních a/nebo externích) jsou přijímána opatření k odstranění identifikovaných nesrovnalostí. Probíhá
Podpora a zvýšení povědomí Kontrola Vypracování směrnic od Digital Factory Probíhá
Audit Ověření Navázání kontaktu s externími poskytovateli služeb, kteří působí na našich platformách, za účelem ověření jejich shody Probíhá
Technický rozvoj Úprava Zajištění shody dokumentů ke stažení Probíhá
Lidské zdroje Identifikace Vytvoření skupiny interních testerů, včetně osob s postižením a bez něj V plánu
Audit Ověření Etam.com
Undiz.com
Maison123.com
Aplikace Etam
Aplikace Undiz
V plánu
Technický rozvoj Úprava Zajištění shody grafických materiálů V plánu
Technický rozvoj Úprava Zajištění shody formulářů V plánu
Technický rozvoj Úprava Zajištění shody mechanismů pro kontrolu vstupních dat V plánu
Technický rozvoj Úprava Zajištění shody struktury webových stránek V plánu

Přílohy

Regulační odkazy: Platné předpisy a normy

Užitečné kontakty:  Kontaktní formulář dostupný na každé webové stránce a v každé aplikaci Skupiny